Oppimisen tuki uudistuu ja uusi lainsäädäntö astuu voimaan 1.8.2025. Tällä hetkellä, ennen uudistuksen voimaantuloa, tuki on jaettu kolmeen portaaseen: yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Näistä tukimuodoista kevyin on yleinen tuki eikä siihen ole tarvittu kirjallista tuen päätöstä; tehostetussa ja erityisessä tuessa tukitoimia on enemmän ja niistä on tehty kirjallinen tuen päätös.
Nykyisessä tuessa jaottelu on siis perustunut siihen, miten paljon tukea oppilas tarvitsee – ensimmäisellä portaalla vähiten ja kolmannella (erityinen tuki) eniten. Käytännössä tukitoimet ovat voineet olla samantyyppisiä eri tuen asteilla. Usein oppilaan siirtyessä tehostetusta tuesta erityiseen, ovat kirjatut tukitoimet pitkälti samoja. Opettajat ovat voineet kokea, että heillä kuluu turhaa aikaa paperityöhön ja asioiden kirjaamiseen.
Uudistetussa tuessa poistuu tuen kolmiportaisuus. Lakiin on kirjattu sen sijaan ryhmäkohtainen tuki ja oppilaskohtainen tuki. Tavoitteena on vähentää opettajan paperityötä sekä saada tuki oppilaalle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa omaan opetusryhmään.
Uuden lain ryhmäkohtainen tuki tarkoittaa sitä, että opettaja antaa yleistä tai opetuskielen tukiopetusta, taikka erityisopettaja antaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Lakiin on kirjattu myös velvoite järjestää ryhmäkohtaista tukea 0,122 opetustuntia koulun oppilasta kohden viikossa, ja tähän on varattu lisärahoitusta 80 miljoonaa. (Koko lakiuudistuksen osalta lisärahoitus on 100 miljoonaa.)
Uuden lain mukaan, mikäli ryhmäkohtaiset tukitoimet eivät riitä oppilaalle, hänen pitää saada oppilaskohtaisia tukitoimia. Oppilaskohtaiset tukitoimet tarkoittavat erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta, ja oppilaskohtaisesta tuesta tehdään kirjallinen päätös. Käytännössä kaikki erityistä tukea tällä hetkellä saavat oppilaat saavat oppilaskohtaisia tukitoimia uuden lain alla. Tehostetun tuen oppilaista osalle saattaa riittää uuden lain ryhmäkohtainen tuki, kun taas osa saa jatkossa oppilaskohtaista tukea.
Laissa on uutta myös se, että yhdessä koulun opetusryhmässä voi olla vain viisi tuen oppilasta. Näihin viiteen ei lasketa aivan kaikkia tuen saajia, vaan ainoastaan ne oppilaat, joita erityisopettaja tai erityisluokanopettaja opettaa pienryhmässä tai erityisluokassa (ja joilla on tuen päätös oppilaskohtaisesta tuesta). Tämä pykälä koskee vain perusopetusta, ei esiopetusta.
Käytännössä uusi laki siis yksinkertaistaa/vähentää tuen papereita, rajaa tuen oppilaiden määrän viiteen peruskoulun opetusryhmässä sekä lisää ryhmässä annettavaa tukea. On kuitenkin huomattava, että 100 miljoonan lisärahoitus koskee 7-15-vuotiaita, jolloin siis esiopetukseen ei ole tulossa lisärahoitusta ryhmäkohtaiseen tukeen. Oppilaskohtaiseen tukeen ei ole tulossa lisärahoitusta peruskouluun eikä esikouluun.
Kaikesta edellä mainitusta seuraa, että uudistuksella on laajemmat vaikutukset peruskoulussa kuin eskarissa. Eskariin ei tule lisärahoitusta, vaan muutokset toteutetaan nykyisellä resurssilla. Näkyvin muutos eskarissa on tehostetun ja erityisen tuen muuttuminen yhdeksi, lapsikohtaiseksi (ts. oppilaskohtaiseksi) tueksi. Voi myös olla, että lapsikohtaisen tuen päätökset vähenevät: lapsikohtainen tuki näyttäisi tarkoittavan erityisopetusta tai henkilökohtaista avustajaa, mikä ei ole kovin yleistä eskarissa.
Onkin erityisen tärkeää seurata uudistuksen vaikutuksia juuri eskarissa, mutta luonnollisesti myös peruskoulussa. Lopulta olennaista tuen uudistuksessa on se, saako oppilas tarvitsemaansa tukea ja onko meillä riittävät resurssit tämän tuen tarjoamiseen.